Veel gestelde vragen en antwoorden op de sluiting van een aantal residenties en de bijhorende verhuizingen

Op deze pagina lijsten we de veel gestelde vragen met hun antwoorden op, die we ontvangen van bewoners en families. Heeft u zelf een vraag om toe te voegen? Bezorg ze aan de residentie waaraan u verbonden bent. De directie zal u vraag meteen beantwoorden of aan de communicatiedienst bezorgen om hieronder toe te voegen.

 

Welke Brusselse residenties zijn betrokken en zullen sluiten ? 

Welke Brusselse residenties blijven open en kunnen bewoners verwelkomen? 

Zijn er in Vlaanderen ook residenties betrokken? 

In de media werden ook enkele Vlaamse residenties vernoemd in het kader van de sluitingen. Daar is echter de situatie heel anders, telkens met een specifieke context: 

  • Zennehart, Alsemberg: hier heeft het gebouw structurele problemen op het niveau van de funderingen. Het gebouw dient op termijn afgebroken te worden. De bewoners krijgen een alternatieve woonplek aangeboden in een van de naburige residenties, zoals Lucie Lambert in Buizingen, Belfair in Sint-Pieters-Leeuw en Justus Lipsius in Overijse. 
  • 't Bisschoppenhofje in Deurne: er is een aanvraag ingediend voor een verhuis van deze residentie (bewoners en medewerkers) naar een gloednieuwe residentie in Deurne. We wachten op het fiat van het Agentschap Zorg en Gezondheid. 
  • Park Lane: in deze residentie zijn de bewoners en medewerkers in december 2022 reeds getransfereerd naar andere residenties. De werking in Park Lane is inmiddels stopgezet. 

Onderstaande vragen en antwoorden zijn van toepassing op de hergroeperingen in Brussel. Voor vragen over de Vlaamse residenties stemt u best rechtstreeks af met de lokale directie. 

Wat is de officiële sluitingsdatum van deze residenties? 

De sluiting is officieel voorzien voor 30 juni 2023. De bewoners, families en medewerkers hebben een schrijven ontvangen om deze datum te bevestigen. Ook ontvangen de bewoners eind april een officieel bericht als opzeg van hun opnamenovereenkomst. 

Wat zijn de opties voor de bewoners?  

Onze teams zetten zich dagelijks in voor een optimale opvolging van de zorgplannen.
Met respect voor hun keuzevrijheid heeft het management- en zorgteam daarom aan elke betrokken bewoner en/of zijn familie verschillende verblijfsmogelijkheden aangeboden binnen de nabijgelegen residenties van de groep die aan hun specifieke behoeften kunnen voldoen.

Hoe weet ik wat de mogelijkheden zijn in andere residenties in de omgeving? 

De directie van uw huidige residentie beschikt over alle informatie over het aanbod en beschikbaarheden. 
U vindt de contactgegevens van onze residenties ook op https://emeis.be/nl/locaties.

Daarnaast kan onze ombudsdienst bezoeken aan verschillende residenties regelen en persoonlijk contact leggen met het verzorgend en administratief team van de ontvangende residentie.

Wat als ik twijfel tussen verschillende woonzorgcentra? 

Indien u hier nood aan heeft, kan onze ombudsdienst u helpen om meer informatie te verzamelen over de verschillende mogelijkheden. Deze dienst kan ook, indien daar nood aan zou zijn, bezoeken organiseren aan de verschillende voorzieningen en een persoonlijk contact leggen met het verzorgend en administratief team van de ontvangende residentie. 

Hoe kan ik er zeker van zijn dat er een plaats wordt gereserveerd in de residentie van mijn keuze?  

Wanneer de bewoner en/of zijn familie een nieuwe residentie binnen de groep heeft gekozen, verbindt de directie zich er schriftelijk toe een gereserveerde plaats in de gekozen instelling te garanderen. Onze bewoners ontvangen ook een brief om goedkeuring/bevestiging van hun nieuwe woning.

Wat met de dagprijs van mijn nieuwe residentie?

Wanneer de resident en/of zijn familie zijn nieuwe verblijfplaats in Brussel, binnen de emeis Groep, heeft gekozen, verbindt de directie zich er schriftelijk toe de contractuele voorwaarden te respecteren en de dagprijs van de huidige residentie te behouden. Daarna volgt deze de normale indexering.

Hoe kan ik meer te weten komen over woonzorgcentra die aan mijn behoeften voldoen?

De directie van uw huidige residentie kan u wegwijs maken in de mogelijkheden, het aanbod en de beschikbaarheden in de andere Brusselse emeis-residenties. Zij kunnen u rechtstreeks in contact brengen met het team van uw nieuwe residentie. 
U vindt de contactgegevens van onze residenties in Brussel ook op https://www.emeis.be/nl/locaties.

Indien nodig kan onze ombudsdienst een bezoek aan verschillende voorzieningen organiseren en persoonlijk contact leggen met het zorgteam en het administratieve team.

Wanneer zal mijn verhuis plaatsvinden?  

Alle verhuizingen worden voor 30 juni 2023 geregeld. Zodra een schriftelijke overeenkomst is ondertekend die uw plaats in de residentie van uw keuze garandeert, kunnen de teams beginnen met het organiseren van uw verwelkoming in uw nieuwe residentie; het doorgeven van het zorg- en activiteitenplan, het speciale dieet enz. Zodra beide teams (van de huidige residentie en de ontvangende residentie) het eens zijn over alle details, zullen zij gezamenlijk een datum voor uw verhuizing afspreken. De huidige directie brengt vervolgens elke bewoner en zijn/haar familie persoonlijk op de hoogte.

Wie neemt de kosten van de verhuis voor zijn rekening? 

Het team van uw huidige residentie kan u helpen uw verhuizing te organiseren als u dat niet kunt. De kosten van een verhuizing binnen de groep zijn voor rekening van de residentie.

Waar gaat het team van mijn huidige residentie naartoe? 

Elke werknemer van de sluitende residenties krijgt een functie aangeboden in een andere residentie van de groep. Het is de bedoeling de teams in de andere residenties te versterken met behoud van de jobs van de betrokken werknemers.

Eind maart ondertekenden emeis Belgium en de vakbonden een CAO over de modaliteiten van de interne overplaatsing van medewerkers in het kader van de geplande hergroeperingen. De besprekingen vonden plaats in een positieve sfeer. De overeenstemming tussen alle betrokken partners over het belang van het behoud van de werkgelegenheid, de eerbiediging van de arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor het welzijn van de betrokken bewoners heeft een bevredigend akkoord tussen de partijen mogelijk gemaakt.

De werknemers hebben hun voorkeur voor hun toekomstige werkplek kunnen aangeven. 
Het plan voor de overplaatsing van het personeel zal gebaseerd zijn op de volgende overeengekomen criteria: 

  • Reeds bestaand contract in het gastverblijf, 
  • Contractuele anciënniteit, 
  • Het personeelslid volgt de bewoners. Als het personeelslid zijn tweede keuze maakt, zal ook rekening worden gehouden met de afstand of de bereikbaarheid (woonplaats/werk/school tot 12 jaar).

Er is ook besloten een integratieplan op te stellen om te zorgen voor een goede ontvangst en begeleiding van elke medewerker in de nieuwe residentie en zo het ontvangende team tijdens deze periode actief te ondersteunen.

Ik wil de mogelijkheden buiten het emeis-netwerk kennen. 

Het is natuurlijk uw keuze. Ons team helpt u bij uw verhuizing. Voor het Brusselse gewest biedt de vzw Home-Info het beste overzicht van woonzorgcentra. 

Ook de website https://www.woonzorgweb.be met hun overzicht van woonzorgcentra kan een hulp zijn bij uw zoektocht.